Honey-week!

Idag åker jag och Eric på bröllopsresa till Grekland! Vi ska hänga bara vi, ta det lugnt, bada, ta igen all förlorad sol, läsa böcker, inte ha på oss kofta, och jag ska ha på mig mina bästa resväskeskrynkliga sommarklänningar. Det kommer bli så himla bra. Det var bara det.

We're off on hour honeymoon/week! See you later alligator.

The Canadian comes to visit, day 3

Tredje dagen på Sarahs besök var också hennes sista. Stadstour del två stod på schemat. Vi började med ett besök på internationella matmarknaden och tittade på allt svindyrt dom hade där.

Sen tog vi en sväng runt kronhusbodarna. Där hänger man inte så ofta, men himla mysigt är det. När vi hittade en chokladbutik var vi tvugna att gå in. Blev kära.

Sen turistade vi oss lite och gick och tittade på Götheborg, älven och operan.

När vi blev hungriga gick vi tillbaks till marknaden och la våra sista slantar på dyr mat.

Sen gick vi till Feskekörka, köpte lax och åt en snabb picnic vid Delsjön innan det var dags för Sarah att hoppa på flygbussen igen.

Sarah's last day in Sweden. Thank you for visiting us, it was absolutely lovely!

The Canadian comes to visit, day 2

Det regnar, en hel massa, idag. Bättre var det dock onsdagen förra veckan, dag två på Sarah's Sverigebesök. Vi jag tog med henne till Saltholmen, hon var ju tvungen att se havet! Där mötte vi Emelie och Maria, och hängde några timmar i solen, åt jordgubbar, läste, pratade och jag badade två gånger! Dubblerade nästan min badkvot för detta året.

Eftersom vi nu var i Sverige var Sarah tvungen att äta köttbullar. Så det lagade vi när vi kom hem från stranden. Första gången jag åt köttisar på evigheter. Rätt gott ändå, om man gör dom själv. Dom festliga tallrikarna från Cath Kidston fick jag och Eric av Sarah i bröllopspresent. Himla bra tallrikar.

Eftersom Kulturkalaset pågick hela veckan åkte vi in till stan på kvällen, trängdes bland folk på Götaplatsen, stod i toakö och drack smoothies på Evas, och traskade ner till Kungstorget för att lyssna på Cookies n Beans. Så himla bra! Och befriande, att en konsert kan vara bra, trots att publiken är dansande medelålders som sett bandet på Allsång på skansen istället för coolt huvudnickande tonåringar och att artisterna inte är hipsters med göteborgarmössa.

Day two we went to the sea, ate meatballs, drank smoothies and listened to Cookies n Beans.

En vecka som nygift

Fotade nästan ingenting första veckan efter bröllopet, förutom med telefonen. Här kommer ett litet smakprov på hur livet var som alldeles alldeles nygift.

Vi tog med oss vår apa, lastade hyrbilen full och körde hem till Göteborg igen på söndagen.

Mat behövde inhandlas.

En kväll tog vi en promenad i Örgryte. Husen var både stekiga och lisebergiga.

Och en dag hade vi picnic.

Helt plöstligt kom ett gäng luftballonger och claimade gräsmattan.

Vi kollade en hel massa på andra säsongen av Game of Thrones, och blev sugen på nyponsoppa.

Tomas Andersson Wij spelade på Liseberg, vi cyklade ner snabbt som ögat för att inte missa. Emil Svanängen kompade lite, som en överraskning.

Vi åt glass, badade i Delsjön och åt frukostar ute, men det fastnade visst inte på bild, så det får bli en utsiktsbild över Ullevi istället.

The first week as newlyweds.

Hej då Lunden!

Nu tar jag och Eric vårt pick och pack, lämnar källaren, bunkern, Skillnadsgatan, f.d. kollektivet, älskade Lunden och Örgryte, drar och soffsurfar ett tag för att till slut hamna i Gamlestan!

Utemat

Senaste månaden har jag och Erics bott i Erics gamla kollektivlägenhet i en källare i Lunden. Till lägenheten har det funnits en liten stenig trädgård, där har vi suttit ute och ätit så mycket vi bara har kunnat. Morgon, middag, kväll. Men snart är det slut med det, för imorgon flyttar vi ut. Känns som slutet på en era.

The Canadian comes to visit, day 1

I tisdags kom Sarah, som jag bodde ihop med i Keele, på besök. Himla fint. Efter att ha åkt hem och lämnat väskor var det dags att visa Göteborg. Började med en ministadsvandring, Avenyn, Vasagatan, lunch i Haga, lite secondhand-kikande, Botaniska trädgården. Och när jag sa att det fanns älgar och sälar i slottsskogen var vi ju tvugna att gå och titta på dom med! Glömde lite att fota den dagen, så det blev mest bilder på djur. Men det kan ju aldrig vara fel, eller?

Pingvinerna är nog mina favoriter...

Kvällen avslutades lugnt med grill och solnedgång tillsammans med Eric, som precis slutat jobbet. Och det var dag ett.

Sarah's been here visiting this week! We've had such a great time. The first day I kind of forgot I had a camera, so I mostly took pictures of animals. But that's never wrong, right?

En dag för evigheter sen

För vad som känns som hur länge sen som helst åkte jag ut med Elin, Emma och Lovisa till Öckerö för att suga i oss lite havsluft och gå på konsert med Jonas Sandwall. På väg mot bussen hittade Elin ett hus som matchade henne perfekt.

Sin vana trogen visade sommaren sig från sin lite kallare sida. Jag och Lovisa tänkte dock käckt att "det syns ju inte på bilderna" och trotsade kylan. Visst ser det somrigt och härligt ut i solnedgången?

Verkligheten var en annan, vi huttrade medan vi köpte vår glass, och rusade in och satte oss i värmen igen.

Tågturné

Senaste veckan har jag och Eric varit runt på en tågturné i landet och hälsat på familj. Tre stopp hade resan, förrutom lite tågbyten här och var. Borlänge, Storvreta och Jönköping var destinationerna, och när vi bytte tåg i Stockholm var vi ju tvugna att ta en liten sväng förbi vattnet där också. Fina Stockholm. En kalasresa var det iallafall, som började tidigt på morgonen på Göteborgs central.

Och framme i Borlänge åt vi trädgårdsbär, hängde med Erics familj och kollade på strutsar.

Sen åkte vi vidare till Storvreta, där Erics syster med familj bor.

På väg till Jönköping hade vi lite längre byten i både Stockholm och Nässjö, och en av sommarens finaste kvällar upplevdes nästan enbart genom tågfönstret.

Väl framme i Jönköping hängde vi med min familj en dag, gick på "skogspromenad" och grillade majskolvar och bananchoklad, sen var det dags att åka hem till Göteborg igen för Erics semester tog slut.

This past week Eric and I spent travelling around Sweden by train, visiting our families.